Filatelie   Digitale frankering in Nederland     Terug 

 

Bijgewerkt op: 03-07-2015

 

4. TNT Online verzendservice - 2010

 

1.    Inleiding

Op woensdag 13 oktober 2010 introduceerde TNT de Online verzendservice.  Klik hier voor het persbericht. TNT is hiervoor een samenwerking aangegaan met Marktplaats.nl, een vrijmarkt op internet. TNT’s Online verzendservice biedt verkopers nieuwe mogelijkheden om verkochte producten verzendklaar te maken. Zo kunnen ze voortaan zelf labels met frankeeraanduiding via uitprinten, waarna ze de zending zonder te wachten kunnen afleveren bij het postkantoor. Voor een toeslag van € 2,20 worden pakketjes bij de verkoper thuis afgehaald.

 

Verkopers kunnen binnen hun Marktplaatsaccount ook de actuele status van hun zendingen raadplegen. Verder kunnen Marktplaatshandelaren voortaan vooraf de verzendkosten op hun producten berekenen en die bij hun advertentie toevoegen. Deze ‘inclusief prijzen’ moeten het vertrouwen van de consument in de verkoper stuwen.

 

Marktplaats.nl is het eerste platform waar de Online verzendservice van TNT Post wordt geïntegreerd. Het handelsplatform heeft het postbedrijf beloofd niet met andere logistieke partijen in zee te gaan. De Online verzendservice is op dit moment alleen beschikbaar voor brievenbuspost 0-3 kg en voor pakketten 0-10 kg. Let op: Niet voor alles wat u op Marktplaats te koop aanbiedt is de TNT Online verzendservice beschikbaar.

 

In de volgende groepen is de TNT online verzendservice in alle rubrieken beschikbaar:
Audio, tv en foto – Boeken – Cd’s en dvd’s – Computers en software – Doe-het-zelf en verbouw – Kinderen en baby’s – Kleding, dames – Kleding, heren – Muziek en instrumenten – Sieraden, tassen en uiterlijk – Spelcomputers en games – Sport en fitness.
 
In de volgende groepen is de TNT online verzendservice voor een deel van de rubrieken beschikbaar. In rubrieken met producten die niet verzendbaar zijn, omdat ze te groot zijn, is de TNT Online verzendservice niet beschikbaar:

Auto’s diversen – Caravans en kamperen – Dieren en toebehoren – Fietsen en brommers – Hobby en vrije tijd – Huis en inrichting – Motoren – Telecommunicatie – Tuin en terras – Verzamelen – Watersport en boten – Witgoed en apparatuur – Diversen.

 
In de volgende groepen is de TNT online verzendservice in alle rubrieken niet beschikbaar. Alle rubrieken bevatten producten die niet verzendbaar zijn via de TNT Online verzendservice. Bijvoorbeeld omdat ze te groot zijn, of te waardevol.
Antiek en kunst*) – Auto’s – Contacten en berichten – Diensten en vakmensen – Huizen en kamers – Postzegels en munten – Tickets en kaartjes – Vacatures – Vakantie – Zakelijke goederen.
 
*) Waardevolle producten dienen op een andere manier (aangetekend of verzekerd) verstuurd te worden. Dit kunt u nog niet via de TNT online verzendservice regelen. Wij verwijzen u hiervoor naar uw dichtstbijzijnde TNT Post verkooppunt.

 

2.    Het plaatsen van een advertentie op Marktplaats.nl

Wanneer je nog geen ervaring als verkoper op marktplaats hebt zul je je eerst moeten registreren. Je opent de internetpagina www.marktplaats.nl en klikt op de tekst: 'Maak een wachtwoord aan' (1). Daarna vul je je e-mailadres in, kies je een wachtwoord en klik je op de knop 'inloggen' (2). Vervolgens kom je in 'Mijn marktplaats' (3) en plaats je een advertentie (7). Daarbij kun je ook de verzendkosten berekenen (5). De verzendkosten staan nu in de advertentie vermeld (6).

 

Wanneer je dubbelklikt op een van de afbeeldingen wordt deze in een nieuw venster vergroot weergegeven. De afbeeldingen zijn dan scherp en de teksten zijn dan goed leesbaar. Door op het naar links wijzende pijltje linksboven in de browser te klikken kan dit venster weer gesloten worden.

 

1. Maak een wacht-woord aan 2. het invullen van de gegevens om in te kunnen loggen 3. Mijn Marktplaats 4. Het kiezen van een rubriek 5. Het berekenen van de verzendkosten 6. De vermelding van de verzendkos-ten 7. De advertentie

 

3.    Het klaarmaken voor de TNT Online verzendservice

 

Wanneer je gebruik wilt maken van de TNT Online verzendservice dient er een koppeling gelegd te worden tussen je Marktplaats.nl account een een account bij TNT Post.

 

Bij een advertentie geplaatst vóór dat er een koppeling met je TNT Post account heeft plaatsgevonden, zie je rechts onder 'Deze advertentie' zie je de regel 'Verzenden met TNT Post' staan (8 en 9). Door op deze regel te klikken kom je in een scherm waar je je 'TNT Post account' aan je 'Mijn Marktplaats' kunt koppelen. Wanneer je nog geen 'TNT Post account' hebt kun je die aanmaken door op de knop achter 'Nog geen TNT Post account? Registreer nu' klikken (10 en 11). Het aanmaken van je TNT Post account begint met het invullen van je gegevens (12). Na het versturen van je gegevens ontvang je een e-mail waarmee je je account kunt activeren (13). Na het bericht dat het activeren succesvol is verlopen kun je terugkeren naar Marktplaats.nl (14). Je moet vervolgens met je account inloggen (15). Na het inloggen wordt goedkeuring gevraagd om je TNT Post account te mogen koppelen aan je Marktplaats.nl account (16).

 

Je bent nu klaar voor het gebruik van de TNT Online verzendservice.

 

8. Een advertentie vóór dat koppeling met de TNT-account heeft plaatsgevon-den 9. Verzenden met TNT Post 10. Koppelen van je TNT-account of regi-streren 11. Registreer hier voor je TNT-account 12. Het invullen van je gegevens 13. Activeer je TNT-account 14. Het activeren is succesvol
             
   

 

   
    15. Inloggen TNT-account   16. Goedkeuring vereist voor koppe-ling met je TNT-account    

 

4.     Het aanmaken van de frankeerlabels

 

Wanneer het artikel verkocht is kan er een frankeerlabel aangemaakt worden. Vanuit 'Mijn Marktplaats.nl' kun je het label aanmaken. Klik hiervoor bij 'Opties' op de regel 'Artikel laten ophalen door TNT' (17). Vervolgens kom je in een scherm waar al enige informatie voor het label is geselecteerd (18). Je kunt een en ander wijzigen. Beantwoord desgewenst opnieuw of de zending door de brievenbus past (19). Daarna komen vragen over, binnen- of buitenland (20) , standaard of aangetekend en verzekerd (21), laten ophalen, zelf printen en naar het postkantoor brengen of laten bezorgen bij het dichtstbijzijnde postkantoor van de geadresseerde (22 en 23). Vervolgens vul je de gegevens van de geadresseerde in (24). Na dit alles volgt een scherm met de samenvatting van de keuzes (25).

 

17. Artikel laten op-halen door TNT 18. Invoeren infor-matie voor het fran-keerlabel 19. Past de zending door de brievenbus? 20. Binnen- of bui-tenland? 21. Standaard of aangetekend en verzekerd? 22. Ophalen? Waar bezorgen? 23. Zelf label printen en naar het postkan-toor brengen
             
   

 

   
    24. Gegevens afzen-der en bezorgadres   25. Samenvatting    

 

Je kunt op de knop nu betalen drukken. De betaling gebeurt via iDEAL (26 tot en met 29). Na de betaling kun je een orderbevestiging en het frankeerlabel printen (30  en 31). Het is verstandig eerst een proeflabel te printen (32 tot en met 36). Daarna kan het originele frankeerlabel worden gedownload en  geprint (39 tot en met 39). Het printen gaat op een vel A4. Het eigenlijke label moet worden uitgeknipt en met plakband worden vastgeplakt. de geldigheidsduur van een label is 5 dagen (40).

Wordt een frankeerlabel voor het printen eerst opgeslagen, dan zit er na opening van het pdf-document een oranje balk over het label (41). Een label kan slechts één maal worden geprint. Bij een tweede printopdracht verschijnt er een tekstvak over het label waar dat in staat (42).

 

26. iDeal 27. Kies uw bank 28. De opdracht wordt verwerkt 29. De betaling is ge-lukt 30. Download de or-derbevestiging en print het label 31. De orderbevesti-ging 32. Wilt u een proef-label printen?
             

33. Download een proeflabel 34. Oplaan of ope-nen? 35. Print het proef-label 36. Het proeflabel 37. Download het originele label 38. Geef printop-dracht 39. Geprint frankeer-label (pakket)
             
 

 

 

 
  40. Instructie   41. Geopend pdf-do-cument   42. Een tweede printopdracht  

 

Wanneer zending door de brievenbus kan kan de verkoper dit aangeven bij het invullen van de informatie die nodig is om een frankeerlabel aan te maken (43). Er wordt dan uiteraard een ander tarief berekend (44 en 45). De betaling, het printen  en het opplakken van het frankeerlabel gaat als hierboven beschreven (zie 26 tot en met 42). Het frankeerlabel ziet er bij een brievenbuszending echter wel anders uit (46  tot en met 49). Op de orderbevestiging van een frankeerlabel voor brievenbuspost blijkt dat je ook nog transactiekosten moet betalen (49). Waarom? Ik weet het niet. Op het bankafschrift staat onder meer vermeld: Betaling inzake TNT Pakkets St. Derdengld DPG (50).

 

43. Past de zending door de brievenbus? 44. Verzendwijze en het invullen van de adresgegevens 45. Er kan worden betaald 46. Geprint fran-keerlabel (brievenbuspost) 47. Detail 48. Uitgeknipt label 49. Orderbevestiging brievenbuspostlabel
             
     

     
      50. Dagafschrift      

 

5.     Het aanmaken van de frankeerlabels buiten Marktplaats.nl om

 

De TNT Online verzendservice ook beschikbaar via www.tntpost.nl/verzendklaar (51 tot en met 55).

 

 

 
  51. De website van TNT 52. Detail 53. Uitleg-1 54. Uitleg-2 55. Het aanmaken van een frankering  

 

6.    Verdere ontwikkeling van het programma

 

Januari 2012 ontving ik van PostNL een E-Mail met de volgende uitnodiging: Win een Valentijnsdiner - Verstuur uw brief of pakket online en maak met elke zending kans op een diner (56). Na op de button; 'Verstuur brief of pakket!' geklikt te hebben kwam ik in een menu waarin ik aan kon geven of de zending in de brievenbus paste, wat de bestemming was en wat het gewicht van de zending was (57). Vervolgens klikte ik op de button; 'Naar stap 2 - Adresgegevens' (58). Ik kwam in een menu waar ik de gegevens: Afzender/Ophaaladres en Ontvanger in moest vullen (59). Had ik al als klant ingelogd (58), dan kwam ik in een menu waar alleen de gegevens van de Ontvanger opgegeven moesten worden. Onderaan dit menu is een button: 'Naar overzicht en betalen' (60). Na op de button; Betalen' geklikt te hebben verloopt het programma als voorheen (45 en verder). Alleen bij het printen van het label kun je nu de keus maken in : Klein (15 x 10 cm) en Groot (15 x 21 cm) (62). Omdat in 2012 TNT Post overgegaan is in PostNL ziet het label er iets anders uit (63).

 

Het aanmaken van frankeerzegels kan ook via www.post.nl/voorthuis/ Je komt dan in het startmenu (57). Ook kun je via Google op de openingssite van PostNL komen. Selecteer dan het tabblad 'Consumenten' en ga daar naar 'Online verzenden'(64).

 

Wanneer de wijzigingen in de menu's die je door moet lopen om een frankeerlabel aan te maken zijn doorgevoerd, heb ik niet kunnen achterhalen. In ieder geval in de loop van 2011 of in de eerste maand van 2012. Naast wijziging in de menu's biedt het programma nu volledige frankering van brieven en pakjes in binnen- en buitenland. In 2015 bleek het codegetal onder het logo niet meer voor te komen (vergelijk 65 met 63).

 

56. Uitnodigings-E-Mail 57. Past het stuk in de brievenbus? etc. 58. Mogelijkheid om in te loggen 59. Opgeven gege-vens Afzender/Op-haaladres en Ont-vanger 60. Opgeven gege-vens Ontvanger 61. Overzicht en betalen 62. Keuze voor en klein of groot label
             
       
    63. Detail frankeerla-bel 64. Openingssite PostNL - consumen-ten 65. Frankeerlabel zonder codegetal    

 


 

Omhoog