Bijgewerkt op: 03-07-2015
4. TNT Online verzendservice - 2010
1. Inleiding
Op woensdag 13 oktober 2010 introduceerde TNT de Online verzendservice. Klik hier voor het persbericht. TNT is hiervoor een samenwerking aangegaan met Marktplaats.nl, een vrijmarkt op internet. TNT’s Online verzendservice biedt verkopers nieuwe mogelijkheden om verkochte producten verzendklaar te maken. Zo kunnen ze voortaan zelf labels met frankeeraanduiding via uitprinten, waarna ze de zending zonder te wachten kunnen afleveren bij het postkantoor. Voor een toeslag van € 2,20 worden pakketjes bij de verkoper thuis afgehaald.
Verkopers kunnen binnen hun Marktplaatsaccount ook de actuele status van hun zendingen raadplegen. Verder kunnen Marktplaatshandelaren voortaan vooraf de verzendkosten op hun producten berekenen en die bij hun advertentie toevoegen. Deze ‘inclusief prijzen’ moeten het vertrouwen van de consument in de verkoper stuwen.
Marktplaats.nl is het eerste platform waar de Online verzendservice van TNT Post wordt geïntegreerd. Het handelsplatform heeft het postbedrijf beloofd niet met andere logistieke partijen in zee te gaan. De Online verzendservice is op dit moment alleen beschikbaar voor brievenbuspost 0-3 kg en voor pakketten 0-10 kg. Let op: Niet voor alles wat u op Marktplaats te koop aanbiedt is de TNT Online verzendservice beschikbaar.
2. Het plaatsen van een advertentie op Marktplaats.nl
Wanneer je nog geen ervaring als verkoper op marktplaats hebt zul je je eerst moeten registreren. Je opent de internetpagina www.marktplaats.nl en klikt op de tekst: 'Maak een wachtwoord aan' (1). Daarna vul je je e-mailadres in, kies je een wachtwoord en klik je op de knop 'inloggen' (2). Vervolgens kom je in 'Mijn marktplaats' (3) en plaats je een advertentie (7). Daarbij kun je ook de verzendkosten berekenen (5). De verzendkosten staan nu in de advertentie vermeld (6).
3. Het klaarmaken voor de TNT Online verzendservice
Wanneer je gebruik wilt maken van de TNT Online verzendservice dient er een koppeling gelegd te worden tussen je Marktplaats.nl account een een account bij TNT Post.
Bij een advertentie geplaatst vóór dat er een koppeling met je TNT Post account heeft plaatsgevonden, zie je rechts onder 'Deze advertentie' zie je de regel 'Verzenden met TNT Post' staan (8 en 9). Door op deze regel te klikken kom je in een scherm waar je je 'TNT Post account' aan je 'Mijn Marktplaats' kunt koppelen. Wanneer je nog geen 'TNT Post account' hebt kun je die aanmaken door op de knop achter 'Nog geen TNT Post account? Registreer nu' klikken (10 en 11). Het aanmaken van je TNT Post account begint met het invullen van je gegevens (12). Na het versturen van je gegevens ontvang je een e-mail waarmee je je account kunt activeren (13). Na het bericht dat het activeren succesvol is verlopen kun je terugkeren naar Marktplaats.nl (14). Je moet vervolgens met je account inloggen (15). Na het inloggen wordt goedkeuring gevraagd om je TNT Post account te mogen koppelen aan je Marktplaats.nl account (16).
Je bent nu klaar voor het gebruik van de TNT Online verzendservice.
4. Het aanmaken van de frankeerlabels
Wanneer het artikel verkocht is kan er een frankeerlabel aangemaakt worden. Vanuit 'Mijn Marktplaats.nl' kun je het label aanmaken. Klik hiervoor bij 'Opties' op de regel 'Artikel laten ophalen door TNT' (17). Vervolgens kom je in een scherm waar al enige informatie voor het label is geselecteerd (18). Je kunt een en ander wijzigen. Beantwoord desgewenst opnieuw of de zending door de brievenbus past (19). Daarna komen vragen over, binnen- of buitenland (20) , standaard of aangetekend en verzekerd (21), laten ophalen, zelf printen en naar het postkantoor brengen of laten bezorgen bij het dichtstbijzijnde postkantoor van de geadresseerde (22 en 23). Vervolgens vul je de gegevens van de geadresseerde in (24). Na dit alles volgt een scherm met de samenvatting van de keuzes (25).
Je kunt op de knop nu betalen drukken. De betaling gebeurt via iDEAL (26 tot en met 29). Na de betaling kun je een orderbevestiging en het frankeerlabel printen (30 en 31). Het is verstandig eerst een proeflabel te printen (32 tot en met 36). Daarna kan het originele frankeerlabel worden gedownload en geprint (39 tot en met 39). Het printen gaat op een vel A4. Het eigenlijke label moet worden uitgeknipt en met plakband worden vastgeplakt. de geldigheidsduur van een label is 5 dagen (40).
Wordt een frankeerlabel voor het printen eerst opgeslagen, dan zit er na opening van het pdf-document een oranje balk over het label (41). Een label kan slechts één maal worden geprint. Bij een tweede printopdracht verschijnt er een tekstvak over het label waar dat in staat (42).
Wanneer zending door de brievenbus kan kan de verkoper dit aangeven bij het invullen van de informatie die nodig is om een frankeerlabel aan te maken (43). Er wordt dan uiteraard een ander tarief berekend (44 en 45). De betaling, het printen en het opplakken van het frankeerlabel gaat als hierboven beschreven (zie 26 tot en met 42). Het frankeerlabel ziet er bij een brievenbuszending echter wel anders uit (46 tot en met 49). Op de orderbevestiging van een frankeerlabel voor brievenbuspost blijkt dat je ook nog transactiekosten moet betalen (49). Waarom? Ik weet het niet. Op het bankafschrift staat onder meer vermeld: Betaling inzake TNT Pakkets St. Derdengld DPG (50).
5. Het aanmaken van de frankeerlabels buiten Marktplaats.nl om
De TNT Online verzendservice ook beschikbaar via www.tntpost.nl/verzendklaar (51 tot en met 55).
51. De website van TNT | 52. Detail | 53. Uitleg-1 | 54. Uitleg-2 | 55. Het aanmaken van een frankering |
6. Verdere ontwikkeling van het programma
Januari 2012 ontving ik van PostNL een E-Mail met de volgende uitnodiging: Win een Valentijnsdiner - Verstuur uw brief of pakket online en maak met elke zending kans op een diner (56). Na op de button; 'Verstuur brief of pakket!' geklikt te hebben kwam ik in een menu waarin ik aan kon geven of de zending in de brievenbus paste, wat de bestemming was en wat het gewicht van de zending was (57). Vervolgens klikte ik op de button; 'Naar stap 2 - Adresgegevens' (58). Ik kwam in een menu waar ik de gegevens: Afzender/Ophaaladres en Ontvanger in moest vullen (59). Had ik al als klant ingelogd (58), dan kwam ik in een menu waar alleen de gegevens van de Ontvanger opgegeven moesten worden. Onderaan dit menu is een button: 'Naar overzicht en betalen' (60). Na op de button; Betalen' geklikt te hebben verloopt het programma als voorheen (45 en verder). Alleen bij het printen van het label kun je nu de keus maken in : Klein (15 x 10 cm) en Groot (15 x 21 cm) (62). Omdat in 2012 TNT Post overgegaan is in PostNL ziet het label er iets anders uit (63).
Het aanmaken van frankeerzegels kan ook via www.post.nl/voorthuis/ Je komt dan in het startmenu (57). Ook kun je via Google op de openingssite van PostNL komen. Selecteer dan het tabblad 'Consumenten' en ga daar naar 'Online verzenden'(64).
Wanneer de wijzigingen in de menu's die je door moet lopen om een frankeerlabel aan te maken zijn doorgevoerd, heb ik niet kunnen achterhalen. In ieder geval in de loop van 2011 of in de eerste maand van 2012. Naast wijziging in de menu's biedt het programma nu volledige frankering van brieven en pakjes in binnen- en buitenland. In 2015 bleek het codegetal onder het logo niet meer voor te komen (vergelijk 65 met 63).